Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Norrmejeriers nya reklamfilm är en kärleksförklaring till Norrland


Efter sju år med reklamfilmskonceptet baserat på bonden och hans kor presenterar Norrmejerier en helt ny reklamfilm som tar fast på norrlänningarnas stolthet för vår landsända. Bakom musiken i filmen står Henrik Oja och Lovisa Nyström, som är en del av Annika Norlins Säkert!

Scenerna i filmerna är tagna på olika ställen runt om i Norrland. Under 40 sekunder får tittaren göra nedslag i allt ifrån en matvarubutik, till en kohage utanför Lappträsk och ett tårtkalas på en balkong mitt i centrala Luleå. Med vackra bilder och stämningsfull musik lyfter Norrmejerier upp sitt viktiga budskap; att genom att handla lokalproducerade mejerivaror skapas fler arbetstillfällen, kortas transportsträckorna och landskapen hålls öppna. I scenerna finns också en tydlig koppling till produkterna och råvarans ursprung.

-  Musiken i filmerna är oerhört viktig och vi är så stolta över att Henrik Oja och Lovisa Nyström ställt upp för oss, säger Victoria Lundqvist-Johansson, chef för lokalmarknad hos Norrmejerier.

Musiken är specialskriven av Henrik Oja och Mats Hammarström som båda är musiker och musikproducenter boendes i Umeå, och producerad av Second Home i Umeå. Henrik Oja är mest känd för sitt samarbete med Säkert! där han både spelar, producerar och skriver musik. Mats Hammarström spelar i Isolation Years och med Säkert!. Sången framförs av Lovisa Nyström som också hon sjunger och spelar med Säkert! samt i sitt egna band Two White Horses.

-  För att få ett kvitto på att filmernas budskap verkligen når fram har vi utfört tester bland våra konsumenter i olika åldrar och över hela Norrland. De visade att man uppfattar budskapet och att de kommunicerar vikten av att handla lokalproducerat. Extra glädjande var det att våra unga konsumenter uppskattade filmen, de tyckte att den stämde överens med den bild de hade av Norrmejerier, fortsätter Victoria Lundqvist-Johansson.

Norrmejerier klassiska förpackning Tetra Brik har en av huvudrollerna i filmerna. Att det är den mest miljösmarta mjölkförpackningen i mejerihyllan tål att påpekas då alternativen blir allt fler.

Se filmen på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ta2xmKpbskA

Fakta om Norrmejeriers nya reklamfilm

• Filmen är inspelad i olika delar av Norrland i augusti 2011 och det är Luleå älv och stad som syns i bakgrunden av de tårtätande ungdomarna på balkongen

• Kossorna i filmen finns hos vår mjölkbonde Ingrid Bäckström i Lappträsk utanför Kalix

• Fjällscenen som även finns som bild på Mellanmjölken är tagen vid Stora Sjöfallet

• Musiken är specialskriven för Norrmejerier av Henrik Oja, som är en norrländsk musikproducent, och det är Lovisa Nyström som sjunger. Både Henrik och Lovisa spelar och sjunger tillsammans med Annika Norlin (Säkert!)

• Filmerna börjar gå på TV v 13 och finns i 5 olika varianter; en lång på 40 sekunder och 4 lite kortare.

http://www.youtube.com/user/NorrmejerierFilm

För mer information kontakta:

Victoria Lundqvist-Johansson, chef för lokalmarknad hos Norrmejerier

Telefon: 090-182939, mobil 070-2692939

Victoria.lundqvist-johansson@norrmejerier.se

Ämnen

Taggar

Regioner


Om Norrmejerier

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK® bärdryck. Norrmejerier ägs av ca 610 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 470 årsanställda och omsätter drygt 1,8 miljarder kronor per år.

 

Presskontakt

Kristina Stiernspetz

Kristina Stiernspetz

Presskontakt Kommunikationschef 0730616433

Relaterat material

Norrmejerier Ek. Förening

Norrmejerier är ett av Norrlands största livsmedelsföretag. Men framför allt så är vi norrlänningar, grannar, släktingar och vänner som bryr oss om Norrland och alla som bor här. Vi visar omsorg om människor och djur, genom att hålla landskapen öppna, lantbruken hållbara, produkterna lokala och transporterna korta. På så vis vårdar vi inte bara vårt Norrland utan även vår planet. För i en tid när lokalproducerad mat inte är en lokal utan en global angelägenhet så är vårt sätt att arbeta en unik tillgång. Den ska vi tillsammans ta tillvara och bygga framtiden på. För norrlänningarna är de här värdena de viktigaste skälen att välja Norrmejerier. Att det vi gör tillsammans inte bara är gott och nyttigt, utan även omsorg, stolthet och tro på ett levande Norrland.