Följ Norrmejerier

​Norrmejerier slår rekord i nya lanseringar

Pressmeddelande   •  Sep 15, 2015 10:44 CEST

Nu i höst erbjuder Norrmejerier nära 40 nya artiklar till butiker, restauranger och storkök. Många är nyheter till hela Sverige och andra exklusivt till vårt primära försäljningsområde i de fyra nordliga länen.

– Aldrig tidigare har vi lanserat så många nya produkter samtidigt, säger Anna-Karin Karlsson, chef för marknad och innovation, Norrmejerier.

Ekologiskt och kvarg

Hon beskriver en ökande konkurrens från ett europeiskt mjölköverskott, där det blir ännu viktigare med innovationer och produktutveckling.

– Vi möter efterfrågan på fler ekologiska produkter och proteinrik kvarg och dessutom med norrländsk mjölkråvara. Det känns extra bra eftersom de flesta kvargprodukter idag är utlandstillverkare, berättar Anna-Karin Karlsson.

Norrmejerier lanserar en tydlig ursprungs- och mervärdesmärkning där många produkter märks med 100 % norrländsk mjölkråvara som innebär att alla mjölkande kor går ute på sommarbete och enbart äter GMO-fritt foder.

Nyheterna som presenteras för hela Sverige är bland annat

Verum Hälsofil och Hälsoyoghurt erbjuds i nya ekologiska alternativ och i flera spännande smaker, exempelvis Verum Hälsofil, Superbär. 
Gainomax kommer med proteinrik kvarg som dryck och i bägare med musli, senare i höst även i en squeeze-förpackning, alla tre i flera nya smaker. Kvarg som dryck och i bägare är dessutom gjorda på norrländsk mjölkråvara.
Gainomax lanserar dessutom ett antal nya bars med bland annat lägre kolhydrathalt och i påse med mindre munstora bitar
Västerbottensost kommer som både bitad och riven i nya och konsumentvänliga förpackningar med nygammal design där vi lyfter fram det anrika W som i mer än hundra år varit bevis på hög kvalitet.
Ostarna Herrgård, Präst och Grevé lanseras i förpackningar som pryds av våra norrländska mjölkbönder. Även dessa förpackningar är mer lättöppnade än tidigare.

Nyheter exklusivt för Norrland

Exklusivt i Norrland lanseras bland annat Norrmejerier ekologiskt smör, Laktosfri skogsbärsfil och längre fram i höst kommer en favorit i repris – Norrmejeriers Pepparkaksfil.
– Vi bidrar till att alla svenska mejerihyllor kan bli mer attraktiva och ännu snyggare, säger Anna-Karin Karlsson.

För mer information
Anna-Karin Karlsson, chef för Marknad och Innovation, Norrmejerier, 070 676 53 38

Presskontakt
Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Om Norrmejerier

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 530 lokala bönder varav 420 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera