Följ Norrmejerier

​Fler nyheter från Gainomax i bekväma format

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2015 08:39 CEST

Gainomax lanserar kvarg i squeeze-förpackning, helt utan tillsatt socker. Dessutom en ny uppsättning av Protein bars i nya smaker och format. Till exempel Low Carb och Bite Size.

– Nu möter vi en växande efterfrågan på bekvämlighet kombinerat med hälsosamma mellanmål för alla som tränar. De nya produkterna karaktäriseras av hög proteinhalt och smarta bekväma lösningar. Dessutom flera alternativ helt utan tillsatt socker, berättar Anna Dahlgren, Brand Manager för Gainomax, Norrmejerier.

Pressbild: http://norrmejeriernyheter.se/files/2015/10/Gainomax11.jpg

Gainomax kvarg i Squeeze kommer i butik vecka 42 och är en kvarg helt utan tillsatt socker och i nytt förpackningsformat för svenska mejerikylar. Squeezen är optimal för alla som är på språng och behöver ett mellanmål i samband med träning. De kommer i smakerna päron och hallon.

Nya Gainomax Protein Low Carb Bar kommer i smakerna Kola, Kokos och Citron och är en proteinbar med låg andel kolhydrat. Trots få kolhydrater har den en unik välsmakande uppbyggnad med en mjuk botten med kola, proteincrisp och ett överdrag av proteinchoklad. Mängden sockerarter ligger mellan 1,4 g -1,7 g per bar (50 g) dvs. ca 3 procent sockerarter som endast kommer från mjölkproteinpulver vilket naturligt innehåller laktos (mjölksocker). Gainomax Protein Low Carb Bar lämpar sig som ett proteinrikt mellanmål som en del av en aktiv livsstil för personer som dessutom vill hålla nere sitt socker- och kolhydratintag.

– Gainomax Protein Low carb bars lanseringen är spännande eftersom de fått mycket höga betyg och omdömen på smak och konsistens under produkttesterna. Våra ambassadörer har verkligen gillat smakerna och varit extra positiva till det låga sockerinnehållet, säger Anna Dahlgren.

Gainomax Protein Bar BITE SIZE lanseras också under v 42 och är 10 gram stora bitar proteinbar i en påse på 200 gram. Intaget kan lätt anpassas efter träningens intensitet och man slipper ha halvätna bars i väskan. Protein Bar Bite Size kommer i de populära smakerna Toffee och Blueberry.

Gainomax ordinarie protein bar kommer med två nya smaker, kaffe med kakaobönor och lakrits. De lämpar sig bra som ett mellanmål i samband med träningen och även som en del av återhämtningen efter träningstillfället då man behöver tillföra kolhydrat.

Proteinbars ett produktformat som alltfler väljer
Proteinbars är generellt ett produktsegment i stark tillväxt då de fyller behoven av bekvämlighet, god smak. Dessutom med hälsosamma och funktionella fördelara för träningsmålgruppen då de tillgodoser behov av protein som är viktigt vid träning. Träning är nämligen en nedbrytande process av musklerna så genom att tillföra en kombination av protein och kolhydrater efter träning bryts den nedbrytande processen och istället kan man bibehålla eller öka på muskelmassan, något som ofta är en del av syftet för många som tränar. På så sätt får man därmed bättre effekt av sin träning.

Stark träningstrend ger stor efterfråganTräningstrenden växer sig allt starkare och Norden är en av de mest tränande delarna av Europa. Enligt EU-barometern tränar man absolut mest just i Sverige. Människor tränar både mer och hårdare än för några år sedan och efterfrågan på bra och proteinrika mellanmål har vuxit sig starkare. Norden ligger i topp av i Europa som tränar och allra mest tränar man i Sverige (EU-barometern) och kanske ännu mer såhär i början på hösten. Samtidigt upplever många det svårt och tidsödande att förbereda vad man ska äta inför och i samband med träning. Är man hungrig och trött kan det vara svårt att få ut det man önskar av träningen. Behovet finns av hälsosamma och proteinrika mellanmål på väg från skola eller jobb och till träningen.

Kvarg i mejerikylen
Nyligen lanserade Gainomaxsvenska mejerikylar med sex olika typer av kvargmellanmål. Samtliga med hög proteinhalt, låg fetthalt och extra D-vitamin och hjälper träningsmålgruppen med ett preppande och peppande mellanmål i samband med träning. Se presstext: http://nyheter.norrmejerier.se/pressreleases/gainomax-blir-en-sportig-aktoer-i-kyldisken-1202802

För mer information
Anna Dahlgren, Brand Manager för Gainomax, Norrmejerier, 090 18 28 89, 070 184 31 01, anna.dahlgren@norrmejerier.se

Presskontakt
Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43, mariann.holmberg@norrmejerier.se

Om Norrmejerier

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 530 lokala bönder varav 420 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.